Goed financieel inzicht en meer winst door een financieel plan

Een omzetdoel. Je hoort en leest er veel over. Een ton draaien, dat is ook zoiets wat vaak gezegd wordt. Als ondernemer wil je kunnen sturen op je resultaten en weten of je financieel de goede kant op gaat. Daarom zijn je sales / omzetdoelen zo belangrijk; je wil toch weten of je genoeg verdient. Maar wat is een omzetdoel en wáarom is het bepalen en hebben van een omzetdoel nou zo belangrijk? En hoe bepaal je dat omzetdoel en je bijbehorende prijzen, uurtarieven en doelstellingen dan? Ik vertel je in dit artikel meer over het hoe en waarom van een omzetdoel.

Voordat ik 3,5 jaar geleden startte met mijn adviesbureau was ik meer dan 10 jaar werkzaam als regio-, sales- en franchisemanager, onder andere bij SNS Bank. Daar lag veel focus op de business-, finance-, liquiditeit en salesplannen. Al deze kennis en ervaring over finance en sales neem ik mee in mijn adviezen.

Je vaste lasten verdienen is niet genoeg

Met regelmaat spreek ik ondernemers die éxact hun lasten bij elkaar verdienen. En dan vinden dat ze goed draaien. Goed is natuurlijk subjectief, maar in dit geval is ‘goed’ vaak geen teken van een financieel gezond bedrijf. Daarvoor is meer nodig.

Wil je ooit een (ander) huis kopen, minder gaan werken, (extra) personeel aannemen, een pand huren, met een lange vakantie gaan, papa- of mamadagen kunnen opnemen, eerder stoppen met werken óf je goed verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Dat kan niet als je ‘enkel je maandlasten verdient’, wel met een goed plan.

Waarom een omzetdoel?

Ik geloof heilig in het werken met goed onderbouwde doelen. Als ondernemer moet je de tijd nemen om (minimaal een keer per jaar, maar liever nog een keer per kwartaal) om te komen tot de juiste keuzes en doelstellingen. Tijd waarin je nadenkt over hoe je je doelen gaat bereiken, je reflecteert en evalueert en alles goed monitort.

Maak een goed jaarplan, bijvoorbeeld aan het eind van het jaar. Dan ben je het komende jaar verzekerd van een duidelijke stip aan de horizon en weet je wat je moet doen. Dat scheelt je in the end echt heel veel tijd én als je goede doelstellingen hebt, haal je deze sneller. Met duidelijke en meetbare doelstellingen, word je daadkrachtiger en succesvoller.

Een omzetdoel geeft je sturing en rust in je agenda: je weet wat je wanneer moet doen en waar je naartoe moet werken, En omdat je kijkt naar een heel jaar, ligt de nadruk minder op wat je per maand moet verdienen.

Kwalitatieve en kwantitatieve doelen

Een goed plan bestaat uit kwantitatieve doelen en kwalitatieve doelen. Kwantitatieve doelen zijn de doelen die je uitdrukt in cijfers. Denk hierbij aan doelen zoals: ik wil €5.000,- per maand verdienen, ik wil €80.000 omzetten, ik wil 10.000 stuks verkopen of ik wil 40 nieuwe klanten.

Hoe bepaal je een kwalitatief omzetdoel?

Kwalitatieve doelen gaan meer over WAT je wil behalen. Het is misschien nog belangrijker dan je cijfermatige doelen, want het gaat over wat je écht wilt bereiken en waar je gelukkig en tevreden van wordt. Datgene waar je echt je tijd aan wilt besteden dus.

Om mijn kwalitatieve doelen te bepalen, heb ik minimaal een keer per jaar een ‘strategietraject’ met mijzelf. Over de laatste sessie die ik zelf deed, lees je hier meer.

Hoe bepaal je een kwantitatief omzetdoel?

Ondernemen is heel wat anders dan werken in loondienst. In loondienst weet je wat je netto overhoudt per maand. Als ondernemer is dat een ander verhaal. Ik lees en hoor enorm veel over een ton (of meer) omzet.

Veel omzet draaien als ondernemer is natuurlijk hartstikke leuk, maar uiteindelijk gaat het er ook om dat je geld verdient. En als je meer kosten maakt dan wat je omzet, draai je aan het eind van het jaar toch gewoon verlies. Daarom is het belangrijk om te weten wat je moet omzetten om jouw netto doel te kunnen behalen.

Hoe je vanuit je netto inkomenswens een omzetdoel kunt bepalen? Dat lees je hier.

Van omzetdoel naar doelstelling

Als je eenmaal je omzetdoel hebt bepaald, dan kun je de doelstellingen voor je bedrijf bepalen. Je weet wat je hiervoor per maand en per week moet verdienen. En vanuit je omzetdoel kun je de prijzen voor je aanbod bepalen. Om dit te kunnen doen vind ik het altijd heel verstandig om je uurtarief door te rekenen. Ook als je werkt met producten, projectprijzen of pakketten, is het heel belangrijk om te weten wat je minimaal per uur zou moeten verdienen. De uiteindelijke doelstellingen geven je veel sturing en rust.

Wil jij aan de slag met je omzetdoel, uurtarieven en jaarplan voor 2021?

Daar kan ik je bij helpen. Ik geef een online masterclass waarin je concreet aan de slag met je eigen jaarplan voor 2021. Je leert hoe je je omzetdoel en je uurtarief berekent. En we gaan in op het monitoren van je resultaten.
De masterclass is inclusief uitgebreide voorbereiding. Je gaat dus al aan het werk voor de masterclass, zodat je vragen kunt stellen die ik tijdens de masterclass zal beantwoorden. Dan kun je daarna meteen gaan rekenen. Zo begin je 2021 met een vliegende start!