Ondernemen & Geld

Ondernemen & Geld: Weet jij als ondernemer met één blik op je zakelijke rekening hoeveel winst je draait?

Veel ondernemers lopen er nog met regelmaat tegenaan dat ze niet exact weten hoeveel van het bedrag op de zakelijke rekening nou echt winst is en hoeveel er gereserveerd moet worden voor andere zaken. In dit blog vertel ik je wat ik doe om precies te kunnen weten hoe ik er financieel voor sta, wat ik van profit first vind en de rekentool die ik hiervoor ontwikkeld heb.

Rekentool, op maat sessie

Een ondernemers inkomen
Als ondernemer is het weten wat je nou precies verdiend niet zo makkelijk te zeggen als iemand in loondienst. In loondienst krijg je (meestal) eind van de maand je netto salaris gestort terwijl je als ondernemer een bruto factuurbedrag gestort krijgt van jouw klanten. Het totaal bedrag van je zakelijke rekening zegt niks over wat nou daadwerkelijk jouw inkomen en je winst is. Om te weten wat je als ondernemer netto kunt onttrekken aan jouw onderneming is het vind ik heel belangrijk om exact te weten wat je daarvoor bruto moet omzetten. Als je dit weet hoef je niet te wachten tot de omzet en inkomsten belasting om te weten hoe je er nou daadwerkelijk voor staat.

Mijn advies daarvoor is om je omzet te verdelen over verschillende “potjes”. Dit betekend dat je verschillende (spaar)rekeningen onder je zakelijke betaalrekening hangt. Hierdoor heb je met één blik op je zakelijke rekening inzicht in welk geld je kan uitgeven, wat je aan winst hebt en wat je voor andere zaken gereserveerd hebt staan. Als je deze rekeningen eenmaal hebt kan je vanaf dat moment (automatisch) de binnengekomen bedragen hierover verdelen en heb je meteen inzicht in hoe je er zakelijk voorstaat. Zelf werk ik bijvoorbeeld naast mijn lopende rekening met de volgende spaarrekeningen; winst, salaris, IB Belasting, BTW reservering, personeel en een zakelijke lasten & investerings rekening.

Mijn mening over Profit First
“Om te weten welk % van je omzet je naar welke rekening moet kan je verschillende methodes gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld de inmiddels welbekende Profit First methode. Zelf heb ik het boek hiervoor gelezen om te kijken wat ik ervan vond, al snel kwam ik tot de conclusie “dit is niet mijn methode.” Het is zeker een methode die je helpt bij inzicht in je financien. Maar ik gebruik hem niet omdat ik wil werken met % die gebaseerd zijn op mijnbedrijf, 100% maatwerk dus.

Hoe doe ik het dan wel? Om alles goed door te rekenen voor mijzelf en om mijn klanten hierbij te helpen heb ik, cijferfreak en ex bankier die ik ben, een rekentool ontwikkeld. Deze tool is altijd gebaseerd op de actuele belastingregels en de daadwerkelijke gemaakte / verwachtte zakelijke kosten en baten. Hierdoor is deze waarheidsgetrouw en volledig gericht op jouw bedrijf. Voordat een nieuw jaar start maak ik mijn zakelijke plannen voor het jaar erna, inclusief mijn financiele plannen. In de financiele plannen kijk ik naar wat ik netto prive wil onttrekken, hoeveel winst ik wens, naar alle zakelijke lasten (o.a. naar investeringen die ik wil doen, projecten die ik wil opzetten, personeelslasten die er komen) en bereken ik mijn verwachtte omzet. Op basis daarvan kan ik met de rekentool precies de % uitrekenen en weet ik mijn jaar en maand targets (inclusief een kloppend uurtarief). Elke maand draai ik een maandafsluiting en weet ik of mijn % nog kloppen. Zo kan ik op elk gewenst moment zien hoe ik ervoor sta, of ik op schema loop en beslissen of mijn prijzen nog juist zijn. Wil jij dit ook voor jouw bedrijf ook weten, dit kan via de rekensessie.

profit first, rekentool , ondernemersinkomen

Belastingaangifte
Inmiddels zit voor mij de aangifte inkomstenbelasting 2018 erop. Voor mij een mooi moment om te controleren of het model dat ik ontwikkeld heb klopt met de werkelijkheid. In het model heb ik mijn totale zakelijke kosten en de omzet ingevoerd en deze rekent dan automatisch de te betalen belastingen en aftrekposten uit. En jawel op 1 euro nauwkeurig klopt het model! De netto winst en de te betalen belasting bedragen kloppen volledig met mijn aangifte! Iets waar ik stiekem best wel trots op ben.

Dit was voor de komende periode de laatste blog met als thema ‘financien’. De komende periode zullen mijn blogs zich richten op marketing & sales vraagstukken; met als eerste thema ‘de kracht van online’.

Wil jij op de hoogte gehouden worden van nieuwe blogs en andere nuttige ondernemerszaken? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

Wil jij het blog teruglezen over hoe je je omzetdoel kunt berekenen? Dat kan hier!